Atunci când oamenii vorbesc despre mașini de curse sau mașini sportive de înaltă performanță, subiectul turbocompresoarelor este inevitabil.

turbocharger

Turbocompresoarele

Se folosesc, de asemenea, pe motoarele diesel. O turbina poate crește semnificativ puterea motorului fără a ii crește în mod semnificativ greutatea, ceea ce reprezintă un avantajul imens care face ca turbina să fie atât de populara!
În acest articol, vom afla cum un turbocompresor mărește puterea motorului în timp ce supraviețuiește condițiilor de funcționare extreme. De asemenea, vom afla cum supapele blow off, lamelele ceramice ale turbinei și rulmenții cu bilă ajută turbocompresoarele să-și facă treaba chiar mai bine.

Turbocompresoarele sunt un tip de sistem de inducție forțată.

Acestea comprimă aerul care circulă în motor. Avantajul comprimării aerului este acela că permite motorului să strângă mai mult aer într-un cilindru, iar mai mult aer înseamnă mai mult combustibil. Prin urmare, obțineți mai multă putere din fiecare explozie din fiecare cilindru. Un motor cu turbina produce mai multă putere în comparație cu același motor fără. Acest lucru poate îmbunătăți în mod semnificativ raportul putere-greutate pentru motor.

Pentru a obține acest impuls, turbocompresorul utilizează fluxul de gaze de eșapament de la motor pentru a roti o turbină, care la rândul său, rotește o pompă de aer. Turbina din turbocompresor se rotește la viteze de până la 150.000 de rotații pe minut (rpm) – cam de 30 de ori mai rapide decât majoritatea motoarelor de mașini. Și deoarece este cuplată la evacuare, temperaturile din turbină sunt, de asemenea, foarte ridicate.

Una dintre cele mai sigure căi de a obține mai multă putere dintr-un motor este prin a mări cantitatea de aer și de combustibil pe care le poate arde. O modalitate de a face acest lucru este de a adăuga cilindri sau de a face cilindrii actuali mai mari. Uneori aceste modificări pot să nu fie fezabile – o conversie turbo, poate fi un mod mai simplu și mai compact de a adăuga energie.

Turbocompresoare permit unui motor să ardă mai mult combustibil și aer prin a fortarea  mai mult aer în cilindrii existenți. Presiunea tipică oferită de un turbocompresor este de 6 până la 8 kg per inch (psi). Având în vedere că presiunea atmosferică normală este de 14,7 psi la nivelul mării, puteți observa că veți primi aproximativ 50% mai mult aer în motor. Prin urmare, vă așteptați să obțineți 50% mai multă putere. Din pacate insa nu este un sistem perfect eficient, asa ca veti putea obține o îmbunătățire de aproximativ 30-40%.

O cauză a ineficienței provine din faptul că puterea de a roti turbina nu este liberă. Având o turbină în fluxul de evacuare crește restricția în gazele de eșapament. Aceasta înseamnă că la cursa de evacuare, motorul trebuie să împingă o presiune de evacuare mai mare. Acest lucru scade puțină putere de la cilindrii care au aprinderea în același timp.
2002-subaru-wrx-custom-front-mount-intercoolers-01

Unele motoare utilizează două turbocompresoare cu dimensiuni diferite. Cel mai mic se învârte la turatii mici ale motorului, reducând lagul, în timp ce turbina mai mare isi incepe lucrul la turații mai mari ale motorului pentru a oferi mai multă putere.

Când aerul este comprimat, se încălzește; Și când se încălzește, aerul, se extinde. Deci, o parte din creșterea presiunii de la un turbocompresor este rezultatul încălzirii aerului înainte de a intra în motor. Pentru a crește puterea motorului, obiectivul este de a obține mai multe molecule de aer în cilindru, nu neaparat o presiune mai mare a aerului.

Un intercooler arată cam ca un radiator, cu excepția faptului că aerul trece prin interiorul, precum și în exteriorul intercoolerului. Aerul de admisie trece prin căile de etanșare din interiorul răcitorului, în timp ce aerul răcit din exterior este suflat prin aripioare de ventilatorul de răcire al motorului. Intercoolerul sporește în continuare puterea motorului prin răcirea aerului sub presiune care iese din compresor înainte de a intra în motor.

Acest lucru înseamnă că, dacă turbocompresorul funcționează cu o turație de 7 psi, sistemul intercooler va introduce 7 psi de aer mai rece, care este mai dens și conține mai multe molecule de aer decât aerul mai cald. Un turbocompresor ajută și la altitudini mari, unde aerul este mai puțin dens. Motoarele normale vor avea o putere redusă la altitudini mari, deoarece pentru fiecare cursă a pistonului, motorul va primi o masă mai mică de aer.
23112005050638
Un motor turbo poate avea și el putere redusă, dar reducerea va fi mai puțin dramatică, deoarece aerul mai dens este mai ușor de pompat de catre turbocompresor. Vehiculele mai vechi care au carburatoare sporesc automat viteza de combustibil pentru a se potrivi cu creșterea debitului de aer care intră în cilindri.

Vehiculele moderne cu injecție de carburant vor face acest lucru și până la un punct. Sistemul de injecție a combustibilului se bazează pe senzorii de oxigen din evacuare pentru a determina dacă raportul aer-combustibil este corect, astfel încât aceste sisteme vor crește automat debitul de combustibil dacă se adaugă un turbo. Dacă un motor turbo cu boost prea mare este adăugat la o mașină cu injecție de combustibil, este posibil ca sistemul să nu furnizeze suficient combustibil – fie software-ul programat nu va permite acest lucru, fie pompa și injectorii nu sunt capabili să o aprovizioneze. În acest caz, vor trebui făcute alte modificări pentru a obține beneficii maxime de la turbocompresor.
leave-a-comment
Dar despre injectoare vom vorbi intr-un alt articol. Lasa un comentariu acestui articol si spune-ne parerea ta despre motoarele cu turbina fata de motoarele fara. Ce alte modificari ai mai facut la masina ta pentru a ii creste puterea?

One thought on “Cum functioneaza o turbina?

  1. Vidu Alexandru says:

    Salutare ,am un golf-mk2 hatch-back 1.3 benzina …ce as putea sa-i fac …sa ma ajute la drumuri mai lungi sau la depasiri ? vreau sa obiectez ca in oras …la drumuri scurte …si aglomeratie in 30 de min se incalzeste apa maxim …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Centrul de preferințe pentru confidențialitate

      Necessary

      Advertising

      Analytics

      Other