Upgrade la frana!

Te gândești sa iti îmbunătățesti sistemul  de frana? Esti in situatia in care ai de facut alegeri. Vrei un kit de frana cu patru pistoane la etriere? Sau poate șase sau opt? Alegi discuri solide sau ventilate? Cum îți alegi placutele? Organice? Semi- metalice? Ușor de incalzit sau rezistente la temperaturi foarte mari?

Pentru unii, alegerea este ușoară. Un automobil de prezentare are nevoie intr-adevar de cel mai mare set de frânare care se potrivește în spatele jantelor. Dacă insa doriti să îmbunătățiți efectiv performanța frânării mai mult decât aspectul estetic, situatia se schimba. Trebuie avute in vedere toate optiunile de alegeri mentionate mai sus și chiar mai multe pe langa acestea.

Având în vedere acest lucru, ceea ce urmează este o descriere a ceea ce poate face un upgrade de frână pentru dvs. și rolurile pe care diferitele componente ale sistemului de frânare le joacă în îmbunătățirea performanțelor de oprire.

Experții în domeniu nu sunt întotdeauna de acord. Deci, cântăriți informațiile aici. Vizitați site-urile web de specialitate. Dar cel mai important, cereti informatii specifice pentru mașina și pentru nevoile voastre specifice de conducere. Dupa cum veti vedea, nici un upgrade de franare nu va functiona la fel pentru fiecare masina in orice conditie de conducere.

"<yoastmark

         Când e momentul sa faceți upgrade?

Având în vedere stadiul actual al tehnologiei de frânare originale, un sistem de frânare bine menținut ar trebui să funcționeze foarte bine la o mașină nemodificată.

De fapt, Dan Barnes de la StopTech ne-a surprins cu siguranță spunand: “Dacă aveți deja un sistem de frânare bine conceput, exista un singur lucru pe care îl puteți face. Pentru a îmbunătăți distanța de frânare trebuie doar să procurati anvelope mai bune. Orice forță care accelerează, încetinește sau oprește mașina poate fi pusa in aplicare numai prin intermediul caii de rulare. Dacă sistemul de frânare curent utilizează toate cele patru anvelope pentru a opri mașina cât mai eficient posibil, nici o schimbare a sistemului de frânare nu va duce la o distanta de oprire mai scurta.”

          Deci, dacă frânele mai bune nu vă vor ajuta să vă opriți mai repede, ce fac acestea de fapt? Iată ce spune Chris Bernal, managerul diviziei de frânare pentru Stillen. “Să spunem că un tip merge pe pistă periodic, sau conduce mult prin canioane, tinand strans in curbe. Sistemul de franare va fi mult solicitat termic. Majoritatea vehiculelor din fabrică au sisteme de frânare foarte bune. Ofera o franare foarte eficienta din punct de vedere al sigurantei, dar nu pentru a face față acumulării de căldură.

Vehiculele modificate sunt primele candidate pentru frâne îmbunătățite. “Oricine imbunatateste puterea pentru a obtine viteze mai mari sau isi schimba jantele si anvelopele cu o circumferinta mai mare sau o amprenta mai mare de tractiune, ar trebui sa ia in considerare si imbunatatirile sistemului de franare”, spune Carl Bush de la Wilwood. Dominic Chen de la Endless USA adauga. “Pe măsură ce creșteți caii putere, devine din ce în ce mai necesar să creșteți si puterea de frânare “.

"Placute

         Cum funcționează sistemul de frânare

Ca multe din ceea ce se întâmplă în mașinile noastre, frânarea vizează transferul energiei de la un stadiu la altul. “Frânele transformă energia cinetică a mașinii tale în căldura”, explică Barnes. Căldura este stocată temporar în componentele frânei. – în cea mai mare parte in plăcuțe și discuri de frana -. Apoi, aceasta este eliberata în aerul înconjurător. Cea mai mare parte din căldură este transferată în componentele sistemului de franare. Restul este transferata direct in aer. Abia in final toata caldura se va disipa in aer.”

            În cazul în care căldura generată de opriri fortate sau repetate depășește intervalul optim de temperatură al componentelor de frână. scade coeficientul de frecare si implicit performanta sistemului de franare. O performanta scazuta a sistemului de franare poate aparea când placutele si discurile de frana sunt prea incinse. Dincolo de asta, presupunând că aveți un upgrade al plăcuțelor, dar discuri de frana stoc. Este posibil să aveți probleme cu căldura în etriere și sa fiarba lichidul de franare.

 

"<yoastmark

Deoarece căldura este un factor critic, important în ceea ce privește frânarea, multe dintre componentele unui sistem de îmbunătățire a frânării – de la plăcuțe și discuri de frana până la lichidul de frână – sunt proiectate pentru a disipa căldura sau pentru a funcționa eficient la temperaturi mai mari decât cele normale. Totuși, stabilitatea termică și consistența performantei frânării, chiar și în condiții vitrege, sunt doar o parte din ceea ce obțineți de la o îmbunătățire optimă a frânării. Trebuie sa va astepatati si la o putere de oprire mai mare. Un echilibru adecvat între forțele de frânare dintre anvelopele din față și spate. Deasemenea, o modulare mai bună a frânei și o pedală mai fermă. Toate aceste trăsături se imbină pentru a vă spori încrederea în conducere.

Un mic extra padding

Discurile de frana big brake și etrierele multi-piston au parte de toata atenția. In general, upgrade-urile de frână vin în multe forme, dimensiuni și bugete. Reamintim ca menținerea unui upgrade al sistemului de franare trebuie sa fie proporțional cu nivelul de performanță al unui automobil. Pentru mulți, un simplu upgrade al placutelor frână va oferi stimulul necesar franarii.

           Tehnologia plăcuței este suficient de complexă pentru a oferi garantia propriului articol. Cele două caracteristici principale pe care le căutați la o placuta de frana de performanță sunt intervalul de temperatură și coeficientul de frecare. Mai multe companii producatoare, cum ar fi D2, Mintex Racing și Wilwood, furnizează date referitoare la temperatura și coeficientul de frecare pe site-urile lor Web pentru a vă ajuta să alegeți plăcuțele potrivite pentru masina voastra.

Nivelul de temperatură al plăcuței este reprezentat de acea temperatura de funcționare care asigură o aderență optimă. Dacă sunteți în căutarea unui placute de frana de ujaz tipic, cu rezistență la reducerea coeficientului de franare  la temperaturi ridicate, atunci este un subiect de discutat. Trebuie să va uitați și la celălalt capăt al intervalului de temperatira, mai ales dacă faceti upgrade la o mașină stradală.

"<yoastmark

Cealalta caracteristica a placutelor, coeficientul de frecare, reprezintă un bun indicator al “mușcăturii” inițiale. (suprafata efectiva de frecare dintre placuta si disc) a spus Chen. În general, cu cât este mai mare coeficientul, cu atât este mai mare “mușcătura”. De asemenea, trebuie acordata atenție si intervalului de rating al coeficientului. “Coeficientul de frecare este precum curba unui clopot. Nu este liniar în intervalul de temperatură. Primul număr indică ce va fi muscatura initiala a plăcuței, iar al doilea este ceea ce se va întâmpla, nu ceea ce va ajunge la sfârșitul intervalului.“ Cu cât intervalul de coeficienți este mai îngust, cu atât este mai consistentă sau mai previzibilă muscatura placutei pe tot parcursul intervalului de temperatură.

          Originea discurilor de frana

Combinați un upgrade de placute de frana cu discuri noi și performanța de frânare e la un alt nivel.

“Vorbim cu oamenii în ceea ce privește opțiunile bune / mai bune / cele mai bune”, a spus Bernal de la Stillen. “La nivelul” bun” recomandăm etrierele originale cu placute de frana cu interval de temperatură mai mare și discuri de frana de mărime originală, dar discuri care sunt tratate termic, eventual cu striatii, cu perforatii sau cu striatii si perforatii. Se incadreaza in intervalul de low budget.”

Perforatiile de pe fața discului de frana au rolul de a rade fața placutei de frână, ajutând la “eliminarea prafului de pe suprafata placutelor de frana și prevenirea depunerilor”, a spus Wilhe Bush. Valskis de la Brembo adauga: “Perforatiile discurilor pot duce, de asemenea, la creșterea duratei de viață a discurilor. Deoarece curăță și reîmprospătează continuu suprafața plăcuței de frână, placutele nu vor deveni mai dure”.

          Privind discruile cu striatii si perforatii, aceasta este una dintre cele mai mari zone de dezacord care există printre firmele ce produc kituri de frânare. Forarea unui rotor a fost inițial destinată să-l ușureze pentru aplicații de curse și să ofere o ieșire pentru gazele care au fost evacuate de anumite tipuri de plăcuțe de frână de curse, deoarece s-au încălzit. La fel ca și gaurile, găurirea încrucișată face o curățare cu fața în jos. Dincolo de aceasta, beneficiile forajului sunt foarte contestate.

Există totuși și alte caracteristici de proiectare a discurilor care oferă avantaje definitive de performanță pe care toți experții noștri sunt de acord. Unul dintre ele este trecerea de la un disc dintr-o bucată de fier la un rotor din două piese, cu un disc de fier care este cuplat la o “pălărie” sau “clopot” – care montează discul pe butuc – făcut dintr-un material mai ușor, cum ar fi aluminiu. Acest design reduce greutatea totală a rotorului, care ușurează mașina într-o zonă critică, deoarece masa rotativă este de câteva ori mai mare decât masa staționară. Folosind aluminiu pentru “clopot”, de asemenea, ajută la protejarea butucului roții de deteriorarea cauzata de căldura, deoarece aluminiul disipă căldura mai bine decât fierul.

Insa daca vrei cea mai buna metoda sa obtii o franare performanta, exista o singura metoda de a iti alege un disc de frana: mai MARE.

Bineinteles, marimea discului de frana trebuie luata in calcul in functie de dimensiunea jantei. Si apropo de asta. Nu exista o regula bine stabilita despre ce disc incape sub ce janta. In general, o janta de 17” poate suporta un disc de pana la 322 mm. Un disc de 355 de mm va avea nevoie de o janta de 18” si un disc de 380 mm va intra sub o janta de 19”, insa aceste dimensiuni pot varia in functie de constructia jantei.

Atunci cum ne dam seama cat de mari pot fi discurile de frana pe care le putem pune pe masina fara sa trebuiasca sa schimbam jantele? In primul rand, consulta-te cu cel care iti vinde kitul de franare. El sau ea, ar trebui sa iti poata oferi cele mai bune informatii in acest sens. Daca acest lucru nu este posibil, multe firme producatoare ofera desene tehnice printabile, sub forma de sablon, pentru a le putea verifica direct pe janta.

Atentie insa, nu e recomandat un disc de frana foarte mare pentru orice masina. Atunci cand cauti un kit de franare Big Brake de exemplu, ia in calcul si puterea motorului. Tine cont ca un disc mai mare inseamna si greutate in plus.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *